marți, 19 ianuarie 2010

Distrugerea curentelor

Cuplu la Woodstock, August 1969

Interesante schimbari apar de-a lungul timpului. Le-as putea compara cu existenta unui om. Necunoasterea inceputului, energia adolescentei, maturitatea si linistea fazelor urmatoare, apoi linistea totala.

In fotografia de mai sus, observ doi tineri imbratisati sub caldura unei paturi murdare. Scena arata ca dupa razboi, sau dupa un scandal in care iubita iti arunca lucrurile pe geam in strada. Multe gunoaie si oameni ce dorm in aer liber. Nimic nou. Am sa pun accent pe acest "nimic nou" pentru ca de multi ani nimic nu pare sa mai fie nou. Doar tehnologia si masinile. Omul a ramas la un stadiu ranced strapuns de unde periculoase. Gol pe dinauntru, dezvelit pe dinafara.

Salutari! Sunt in pielea goala, nu-i minunat ?

Cuplul din poza cu pricina reprezinta generatia "Make love not war". Oameni din acel curent vechi care promovau dragostea pentru semeni si natura, condamnand valorile materiale. Aceasta generatie este pe cale de disparitie, asta daca nu cumva a crapat demult si noi am fost atat de ocupati incat sa nu observam asta.

Canned Heat Live in Woodstock:



De ce as admira acest cuplu murdar, parte a unui grup odata imens ? Pentru ca:
- erau mai liberi decat vom fi noi vreodata, sustineau egalitatea dintre rase
- promovau in primul rand sentimentele pozitive dintre oameni, nu conta cine cati bani are
- mesajul principal se transmitea prin muzica, melodii cum nu se mai fac
- formau un ghimpe in coasta politicienilor si a conflictelor armate

Muzica moare. Jimi Hendrix traieste. Excuse me wile I kiss the sky.

Istoria avea alte planuri pentru ei. Guvernele conduse de corporatii calice ravneau la pleava asta, ce ascundea "intamplator" genii si oameni apti de munca, tocmai buni pentru sediile uriase ce erau construite pe spatele emigrantilor platiti ieftin. Si ce frumos au fost distrusi de media, pe motiv ca sunt pleve ale societatii remarcate doar prin consum excesiv de droguri.

Dar nenea, consumul de droguri nu s-a triplat de atunci ?

Ba da, micule Gigel. Si ce este si mai interesant este ca a luat si alte forme decat cele obisnuite, zeci si sute de alte forme. De curand chiar acelea de plafar "legal". LSD a devenit rata bancara, marijuana un leasing. Hainele simple au fost inlocuite cu animale scumpe ce datorita curentului modei erau valabile doar un sezon. In loc de "Faceti dragoste nu razboi" sloganul a devenit "Faceti bani pentru noi". Bancile au devenit dealeri de vise.

Raton catre om:
Hei fatza de fund, daca te-as purta si eu la gat prin padure as fi in pas cu moda ?

Oamenii au devenit mai incordati, mai depresivi. Cand la televizor iti zambeste cu o dantura perfecta un fotomodel de 50kg, tipele incep sa-mi repete neincetat "cred ca sunt grasa". Nu, nu esti (de fapt you're hot). Instalatorul din reclama este un tip cu aceiasi dantura perfecta si abdomen de fier. Controlul realitatii. Nu exista instalatori cu patratele pe abdomen. Poate ca sunt cateva exceptii, dar de ce sa na imbatam cu apa rece. Unde au disparut oamenii normali din reclame ?

Cuplul din ziua de astazi trece prin ororile unei mici crize. Locul de munca tremura, el vine acasa nervos iar ea isi varsa emotiile pe el. Mai au doi ani de rate la masina si are din nou probleme tehnice, iar noul model din reclama arata si mai bine. Daca ar putea munci mai mult sa faca si mai multi bani, si-ar cumpara acest model nou.

Tinta oamenilor a devenit una materiala. Vreau bicicleta, masina sau casa. Nu este ca si cum ai putea sa faci ceva impotriva. Este doar o constatare. Nu putem rasturna un sistem aproape perfect. Trista este doar perspectiva ce urmeaza. Organizarea unui astfel de festival nu mai poate fi facuta. Nu ne putem invoi de la birou, avem target.

Woodstock 1969.

Si asa de incheiere, pentru ca multa lume cunoaste melodia din reclama unei beri.

Canned Heat - Going Up The Country

Niciun comentariu: